Uusi Tuuli ry ja Savon Siemen Oy
TIEDOTE
Reilun kaupan purjealus Estelle tankkaa kotimaista biodieseliä
Reilun kaupan purjealus Estellen kuuden kuukauden pituinen kampanjointikiertue käynnistyi tankkaamalla kotimaista biodieseliä. Pääasiassa tuulivoimalla liikkuvan Estellen ympäristöystävällisyyttä lisätään purkamalla riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Vastuullisesti tuotetuilla biopolttoaineilla on mahdollisuus vähentää kasvihuonekaasupäästöjä ja monipuolistaa maataloustuotantoa niin Pohjoisessa kuin Etelässä. Kotimaisista raaka-aineista tuotetuilla biopolttoaineilla vähennetään riippuvuutta tuontienergiasta ja tuotannon ympäristövaikutukset ovat nähtävillä – toisin kuin palmuöljystä tai sokeriruo'osta valmistetuilla polttoaineilla.
”Laivaliikenne on jäänyt ulkopuolelle kansainvälisistä ilmastotalkoista, vaikka se tuottaa jopa 5 % maapallon hiilidioksidipäästöistä. Käyttämällä tuulta ja biodieseliä Estellen liikuttamiseen, kannustamme laivaliikennettä kohti ilmasto- ja ympäristöystävällisiä ratkaisuja”, toteaa Uuden Tuulen kampanjakoordinaattori Niko Humalisto.
Biopolttoaineiden edistämiseen liittyy riskinsä. Niitä tuotetaan hyvin erilaisista raaka-aineista vaihtelevilla tekniikoilla. Mukaan mahtuu ympäristöllisesti ja sosiaalisesti arveluttavia vaihtoehtoja. Tropiikin laajat monokulttuuriviljelmät vaarantavat luonnon monimuotoisuuden, kun viljelmien tieltä raivataan laajoja metsäalueita. Jätteet ja erilaiset vuoroviljely- ja agroforestrysysteemeillä tuotetut raaka-aineet ovat ympäristön ja ilmaston kannalta parhaita vaihtoehtoja biopolttoaineiksi.
Biopolttoaineet ovat nopeimmin kasvava maatalouden haara, mutta voitot eivät jakaudu oikeudenmukaisesti. Globaalia energian ja maataloustuotteiden kauppaa pyörittää kourallinen suuryrityksiä ja sama tilanne uhkaa biopolttoaineita. Pienimuotoinen biopolttoaineiden tuotanto voisi tukea tasaista aluekehitystä, maataloustuotannon monipuolistumista ja köyhyyden vähentämistä. Myös Suomessa maataloudella voisi olla nykyistä merkittävämpi rooli tuotannossa. Valmistamalla liikenteen biopolttoaineita alkutuottaja pääsee jalostusketjussa ylemmäs ja saa pääsyn jalostusketjun katteisiin.
Antti Sarvela Savon Siemen Oy:stä kommentoi:”Mikäli kevätrypsistä tuotetulta biopolttoaineelta poistettaisiin valmistevero, näkisimme nopeasti pientuotannon nousun ja uusia innovaatioita polttoainevalmistuksessa. Lisäksi ns. ylimääräinen pelto pysyisi tuotannossa ja viljelyn ammattitaito säilyisi.” Sarvela jatkaa: ”Valtiovallan pitäisi nähdä pientuotannon edut ja kysyä, kuinka paljon kansallisvarallisuuttamme häviää Nesteen monopolin tehottomuuteen.”
Uuden Tuulen kampanjakiertueen yhteydessä Estelle osallistuu Rostockin G8 -kokouksen vaihtoehtotapahtumiin. Biopolttoaineiden edistäminen on G8 -kokouksen asialistalla. Uusi Tuuli kampanjoi sen puolesta, että G8 maat tukisivat investointeja Etelän pienimuotoisen ja paikalliseen kulutukseen suunnatun biopolttoainetuotannon käynnistämiseksi. Biopolttoaineet eivät saa olla vain helppo tapa teollisuusmaille puhdistaa ilmasto-omatuntoaan. Niillä pitäisi tavoitella maailmanlaajuisesti tasa-arvoista ja reilua energiantuotantoa ottaen huomioon ympäristö- ja sosiaaliset kysymykset myös kehitysmaissa.