maanantai 16. toukokuuta 2011

TERVETULOA TELAKALLE MAANANTAINA 23.5. KLO 18

Alkuperäiskansojen edustajia Tampereella 23.5. alkaen klo 18.00 Kulttuuritalo Telakan yläkerrassa avoimessa keskustelutilaisuudessa:

Talouskasvu heikentää alkuperäiskansojen mahdollisuuksia perinteiseen elämään

Talouskasvu koetaan hyvinvoinnin edellytyksenä, mutta maailman alkuperäiskansojen elämänmuodolle se on vakava uhka. Tampereella vierailee 23.5.2011 alkuperäisväestöjen edustajia Meksikosta ja Intiasta kertomassa yhteisöjensä kokemasta väkivallasta ja ahdingosta. Edustettuna on myös triqui-kansa, jonka auttamiseksi kerätyssä rauhankaravaanissa ammuttiin vuosi sitten suomalainen, Tampereella nuoruutensa elänyt Jyri Jaakkola.

Tutkinnalla ja oikeudenkäynnillä Jyri Jaakkolan ja hänen kanssaan kuolleen Bety Cariñon murhan selvittämiseksi on nyt paremmat edellytykset edetä, kun rauhankaravaanin kimppuun hyökkäämisestä epäillyn Ubisort-järjestön johtaja Rufino Juárez Hernández on 12.5.11 pidätetty Meksikon Oaxacassa. Pidätyksen ovat suorittaneet Oaxacan osavaltion viranomaiset, ja syynä ovat muut rikosepäilyt Oaxacassa. Nyt liittovaltion viranomaisilta odotetaan pikaisia toimia murhatutkimusten loppuun saattamiseksi ja Juárez Hernándezin syytteeseen asettamiseksi.

Esimerkkejä alkuperäiskansojen ongelmista kertovat lehdistötilaisuudessa triqui-kansan edustajat Bibiana Martínez de Jesús ja Yolanda Merino López ja misteekki Elvia Contreras Espinosa Meksikon Oaxacasta, sekä gond adivasien edustaja Indu Netam Intian Chhattisgardista.

Martinez de Jesús ja Merino López ovat kotoisin San Juan Copalan kylästä. Contreras Espinosa edustaa CACTUS-järjestöä, jonka johtaja Bety Cariño ammuttiin yhdessä Jyri Jaakkolan kanssa heidän osallistuessaan San Juan Copalan triquiyhteisön ihmisoikeuksia puolustaneeseen tukisaattueeseen. Indu Netam toimii Intian adivasien elinehtoja ja elämäntapaa tukevissa järjestöissä useissa luottamustehtävissä.

Maailman alkuperäiskansojen perinteinen elämäntapa on riippumaton rahataloudesta ja turhasta kulutuksesta. Alkuperäiskansojen yhteys luontoon pohjautuu kunnioitukselle ja luonnonvarojen kestävälle, tarpeeseen perustuvalle käytölle. Usein alkuperäisväestö elää alueilla, joilla on runsaasti luonnonvaroja kuten metsää tai mineraaleja, minkä vuoksi heidän elämäntapansa on uhattuna. Myös monet niin kutsutut kehitysprojektit, kuten sähköntuotantoon tarkoitetut padot, moottoritiet, monokulttuuriviljelmät (esim. paperintuotantoon) tai rannikkoalueilla hotellit pakkosiirtävät alkuperäiskansoja mailta, joilla he ovat tuhansia vuosia eläneet, mutta joihin valtiot tai yritykset eivät tunnusta heillä olevan laillisia oikeuksia.

Illalla järjestetään avoin keskustelutilaisuus KulttuuritaloTelakan yläkerrassa alkaen klo 18. Vierailu liittyy Uusi tuuli ry:n talouden reilumpia ja kestävämpiä vaihtoehtoja ja alkuperäiskansojen oikeuksia pohtivaan kampanjaan, joka on Turussa pidetyn aloituskonferenssin jälkeen kiertueella Euroopassa 21.5.asti.

Järjestäjät Uusi tuuli ja Friends of Jyri Jaakkola -verkosto, Tampere

Lisätietoja: anastasia.lapintie@kolumbus.fi, villeveikkoh1@gmail.com, eve.jaakkola@gmail.com, p. 0400-800403

Ohessa vieraiden esittely suomeksi, liitteessä esittelyt englanniksi ja muutamia kuvia. Huom. liitteessä mainittu Reilun kaupan tuottajavieras Sundarkumar ei ole mukana Tampereella.

VIERAIDEN ESITTELYT

Bibiana Martínez de Jesús on nuori triqui-kansaan kuuluva nainen San Juan Copalasta, Oaxacan osavaltiosta. San Juan Copala on autonomiseksi julistautunut yhteisö, joka joutui väkivalloin pakkosiirretyksi 2010. Yhteisön jäsenistä lyhyellä aikavälillä 25 on murhattu. Bibiana on käynyt peruskoulun San Juan Copalassa, mutta kävi lukiota Huajuapanissa. Viikonloppuisin hän kävi vanhempiensa luona Copalassa. Vierailut olivat pelottavia, sillä puolisotilaalliset joukot ampuivat jatkuvasti San Juan Copalan asukkaita ympäröiviltä vuorilta. Tällä hetkellä Bibiana asuu triquien itsensä perustamassa pakolaisleirissä Oaxacan kaupungin keskusaukiolla, zocalossa. Leirin tavoitteena on tuoda esiin yhteisön kokemaa väkivaltaa ja vaatia oikeutta pois kodeistaan joutuneille, väkivaltaa kohdanneille San Juan Copalan asukkaille.

Yolanda Merino López on triquinainen, jonka vanhemmat ovat kotoisin San Juan Copalasta. Yolanda ja hänen perheensä ovat muuttaneet pakoon Oaxacan kaupunkiin, ja Yolandalla on siellä työpaikka, jossa hän toimii tietokoneiden käytön kouluttajana ja atk-tukena. Yolandan veli perheineen asui San Juan Copalassa väkivaltaisuuksien aikana, ja Yolanda sekä vanhemmat elivät jatkuvassa pelossa.

Elvia Contreras Espinosa on misteekkinainen, joka on kotoisin La Lagunan yhteisöstä San Miguel Amatitlánista, Oaxacasta. Elvian yhteisö elää erittäin kuivalla alueella, josta jatkuvasti lähtee kymmenittäin miehiä Yhdysvaltoihin työn perässä. Naiset ovat jäljellä ja toimivat kotiensa ja yhteisönsä johdossa. Vuonna 2004 Elvia liittyi CACTUS-järjestöön (Centre of Community Support Working Together), jonka tavoitteena on tukea misteekki- ja triquiyhteisöjä autonomisiksi. Yksi CACTUS-järjestön toimintamuodoista on yhteisölliset säästö- ja lainanantokassat. Elvia on mm. toiminut kouluttajana ruokaomavaraisuuden edistämiseksi ja vetänyt sadevedenkeruuprojektia. CACTUSin johtajan Bety Cariñon murhan jälkeen Elvia valittiin CACTUSin koordinointitoimikuntaan.

Indu Netam on Gond Adivasi -nainen Bastarin seudulta Intian Chhattisgarhista. Hän on adivasi-naisten organisaation Adwasi Samta Manch'in puheenjohtaja. Indu työskentelee adivasien elämän ja kulttuurin oikeuksien, itsekunnioituksen ja säilymisen puolesta. Hän on mm. ollut perustamassa adivasien uutistoimistoa ja työskennellyt estääkseen kaivosyhtiötä ottamasta haltuunsa adivasien maita.

perjantai 6. toukokuuta 2011

FAIR LIFE - alternatives to destructive economy

Conference by the New Wind, in co-operation with Turku University department of Geography 6.- 7.5.2011

Turku University main building, auditorium 2.

OPEN FOR ALL

Friday 6.5.

8.30 Coffee
09.00 Welcoming words
Conference Organiser Kati Hjerp, New Wind

09.15 Introduction to the theme
Member of board Ville-Veikko Hirvelä, New Wind

09.45 Revitalizing Adivasi practice of fair exchange to sustain life, forest and environment.
Indu Netam, the president of Adivasi Samta Manch, Adivasi women organisation, Chattisgarh, India
10.45 Break

11.00 Fair trade Sailing Ship Estelle and indigenous Finnish work tradition
Jyrki Pölkki, New Wind
11.30 Challenging the concept of work – towards sustainable labor ”markets"
Anastasia Lapintie, Friends of the Earth Finland
12.00 Lunch break

13.00 Community Economies in the Mixteca Region
Elvia Contreras Espinosa, CACTUS (Centre of Community Support Working Together), San Miguél
Amatitlán, Oaxaca, Mexico
14.00 The survival of subsistence agriculture - a case from Tanzania
Toni Haapanen, Turku University department of Geography

14.30 Approaching sustainability in the North with exposure on adivasi livelihoods.
Ossi Kakko

14.45 "Autonomous Women and Resistance" San Juan Copala
Bibiana Martínez de Jesús, Triqui community, San Juan Copala, Oaxaca, Mexico
15.45 Sum-up for the day
Eve Jaakkola / Ville-Veikko Hirvelä

16.00 The end of the day

Saturday 7.5.

08.30 Coffee

09.00 The Programme of the day
Kati Hjerp

09.15 On Fair Trade certification by Sustainable Fair Trade Management System Models (SFTMS),
WFTO

09.45 "Sustainable on Paper", presentation of a video
Fair Move

10.55 Break

11.10 Fair Trade Livelihoods - a South Indian example
Benjamin Sundarkumar, Palam Rural Centre, Tamil Nadu, India.
11.40 Fair Trade and indigenous women’s knowledge: an experience from Guatemala.
Paola Cagna/ Pangea, Italy

12.00 Introduction to Fair trade town project in Poland
Paulina Pajkiert / TSiM, Poland

12.25 Time Banking - towards a Solidarity economy
Ruby van der Wekken, Stadin Aikapankki (Time bank in Helsinki)/ Siemenpuu Foundation

12.45 Lunch Break

13.30 Fair trade in Hungary between 2000 and 2011 - Influences, processes, results, further plans
Bence Pál /Védegylet Egyesület, Hungary
14.00 Panel Discussion;
What can we learn from the Southern communities to make our life more fair and less destructive?

Commentary floor by Southern guests from Mexico and India.

15.30 Discussion on conclusions of the conference

16.15 Sum-up and the end of the conference